Karjalan ilmailumuseo lentokentäntie 37, 53600 Lappeenranta |
Etusivu | Tästä kaikki alkoi | Näyttelyt | Tapahtumat | Galleriat | Artikkelit | Myymälä | Yhteystiedot & Linkit |
Nieuportin syntyhistoria sijoittuu viime vuosisadan alkuun vuoteen 1909. Tuolloin ranskalainen lentokonesuunnittelija Gustve Delage loi Gordon Bennetin lentokilpailuja varten pienen keskitasoisen koneen. Kone sai nimekseen Nieuport 2, ja se osoittautui heti mitä onnistuneimmaksi konstruktioksi. Delagen luoma kone oli yksipaikkainen vaijerein tuettu keskitaso, ja varustettu kaksisylinterisellä Darracg 28 moottorilla.
Tästä kehittyneempi versio oli 9-sylinterisellä pyörivällä tähtimoottorilla varustettu puolitoistatasoinen ja kaksipaikkainen Nieuport 10, jossa siipien tuenta oli toteutettu V:n muotoisilla tuilla. Siipituista tulikin tunnusomainen piirre kaikille Nieuport-perheen koneille aina malliin 27 saakka.
Niin Nieuport 10:stä, kuin muista Nieuport -malleista valmistettiin
lukuisia eri versioita. Malli 10 AR oli tarkoitettu tiedustelu- ja
pommitustehtäviin, jossa kirjainyhdistelmällä AR osoitettiin tähystäjän
paikkaa ohjaajaan nähden (esimerkiksi AR = arrie´re - takana). Ohjaaja
istui siis edessä, ja tähystäjä kk-ampuja hänen takanaan.
Tästä
perustyypistä valmistettiin rintamakäyttöön yksipaikkainen versio 10
c.1., joita käytettiin hävittäjinä. Muunnoksessa tähystämö oli peitetty,
ja ylätason päälle asennettu potkurikehän yli ampuva, rumpulippaalla
varustettu Lewis -ohjaajakonekivääri. Moottorina koneessa oli
ilmajäähdytteinen 80 hv Gnome tai Le Rhone´ 9c pyörivä tähtimoottori.
Kone saavutti n.140 kilometrin maksimituntinopeuden.
Suomen Ilmailutarhalla, (Ilmailu- ja sittemmin Ilmavoimiemme
edeltäjällä) oli käytössään kolme kaksipaikkaista Nieuport 10 AR-
konetta. Näistä kaksi oli saatu 10.4.1918 Antrean Päähkjärvelle
perustettuun Lento-osasto 2:n, Pietarista loikanneiden venäläisten
lentäjien tuomina, ja yksi sotasaaliiksi punaisilta Tampereen valtauksen
yhteydessä Naistenlahden jäältä.
Loikanneet venäläislentäjät
asettuivat sittemmin vaimoineen pysyvästi suomeen, ja ottivat
suomalaiset nimet. Tästä "loikkauksesta" on säilynyt Erik Ilmarisen
(silloisen venäläinen kapteeni Zaicevskyn) kertomus, joka julkaistiin
1919 suurilevikkisessä kotimaisessa aikakausilehdessä:
Punaisesta Pietarista valkoiseen Suomen
Eräänä kirkkaana
huhtikuun päivänä 1918 nousi komendantin lentoasemalta neljä
lentokonetta moottorien jyskiessä toinen toisensa jälkeen ilmaan.
Ensimmäisenä nousseet vartioivat tovereitaan ja vasta silloin kun kaikki
neljä olivat ilmassa, lentue lähti kulkemaan luoteeseen. Satunnaiset
katselijat kentällä tai kaupungissa saattoivat ajatella, että tämä oli
vain tavallista lentoa, jollaista usein tapahtuu kauniin ja hyvän sään
vallitessa.
Samaa ajatteli mahdollisesti se mekaanikkomatruusi, joka pani
moottorit käyntiin lentäjiä varten, mutta saattoihan olla, että mies
aavisti jotakin, vaikka ei sitä ilmaissut. Nähtävästi oli hänellä siihen
perusteita. Hän katsoi kauan siihen suuntaan mihin lentäjät kulkivat.
Ei kuulunut enää moottorin surinaa, vaan ainoastaan neljä tuskin
huomattavaa pistettä muistutti hänelle, että ihmiset olivat jonnekin
häipyneet, ja että jotakin oli tekeillä.
Eräällä huvila-alueella Suomen rautatien varrella, kiinnitti
moottorien kaukainen surina asukkaiden huomiota, katseet suuntautuivat
ylöspäin taivaansiniseen avaruuteen ja ääniä kuului: Lentokone,
lentokone. Todellakin näyttäytyi pian vaalealla taivaalla pari
lentokonetta. Ne liihottivat paikkakunnan yläpuolella ja kiiltäen
auringon valossa näyttivät ne suurilta satulinnuilta. Toiset kaksi
siinsivät pieninä pisteinä kaukana ja korkealla. Pian kaikki katosivat
Viipurin kaupungin suuntaan, mutta uteliaitten silmät yhä katselivat ja
hakivat pisteitä taivaalta. Vaistomaisesti jokainen ajatteli: Minne nuo
lentäjät, ja mitä varten lentävät? Lentokoneissa ajaville nä-mä
kysymykset olivat sangen selvät. Rohkeasti he, saatuaan itsestään
irrotetuksi inhottavan ikeen, kulkivat vapaina määrättyä tarkoitusperää
kohti. Antreaan kävi lentäjäin kulku. Valkoisen Suomen taistelu - siinä
lentäjäin päämaali! Raskain mielin he olivat heittäneet
jäähyväiskatseensa korkeudesta Pietariin päin. Sinne, heidän selkänsä
taa, olivat jääneet kaikki: Omaiset, ystävät, kaikki se, mikä heitä
sitoi tähän kaupunkiin, joka vielä äsken oli heille rakas, mutta joka
nyt heitä tympäisi, sillä olihan siinä heidän synnyinmaansa häviön pesä.
Huolimatta katkerasta erosta, oli jokaisella pois lentävällä jotakin
hilpeätä sydämellään. Askel oli otettu - suuri askel, joka saattoi
aiheuttaa valtavan muutoksen heidän elämässään. Vihdoin ilmestyi
näköpiiriin tuo hartaasti odotettu Antrea.
Kokenut silmä korkeuksista keksi heti sopivanlaskupaikan. Toinen toisensa perästä laskeutuivat venäläiset lentokoneet, joita valkoiset soturit tervehtien lähestyivät. Näin olivat ensimmäiset ulkomaalaiset lentäjät saapuneet Valkoiseen Suomeen, rakentaakseen siellä voimakkaan ilmalaivueen. Nuo valkoiset veljet, valkoiset nauhat käsivarressaan, nuo rakkaat - Pohjolan asukkaat - kuinka hyvältä nyt tuntuikaan sydänalassa. Miten vapaasti saattoikaan hengittää!
Erik Ilmarinen (Zaisewsky) Lentokapteeni
Nieuportin kehitystyötä
Nieuport kymmenestä edelleen
kehitetyn Nieuport 11 yksipaikkaisen maahävittäjän saapuminen ranskan
rintamalaivueisiin vaikutti Nie 10 tehtäviin siten, että se vedettiin
taakse, tiedustelu- ja koulutuskäyttöön.
Nieuport 11, lempinimeltään
"Bebe", eli poikanen - pienen kokonsa vuoksi - oli alusta lähtien erittäin
pidetty ohjaajien keskuudessa. Se oli ketterä ja omasi hyvät
lento-ominaisuudet. Saksalaisille Fokker Eindecker -piloteille se
aiheutti melkoisen yllätyksen, pystyihän se ensimmäistä kertaa
tasapäiseen kamppailuun heidän uusimpia koneitaan vastaan. Monet
myöhemmin maineeseen nousseet ympärysvaltojen hävittäjä-ässät
saavuttivatkin merkittävän osan voitoistaan juuri Nieuport- 11, sekä siitä
edelleen kehitetyillä 16, 17, 21, 23 tai 28- koneilla. Maininnan
ansaitsevat mm. nimet: De Rose, Guynemer, Nungesser, Ball, Bishop sekä
Boyau.
Kuten mallissa kymmenen, myös Nieuport 11:ssa käytettiin
voimalaitteena 80 hv. pyöriväsylinteristä Le Rhoe´ tai Gnome -
tähtimoottoria, joka oli paitsi kevyt ja vähän tilaa vievä, omasi myös
riittävästi tehoa.
Koska lentomoottoreita oli vaikea saada, ja niiden kehitystyö vei paljon aikaa, päätyivät monet suunnittelijat hyvin samantyyppisiin, voimalaiteratkaisuihin. Näin ollen myös koneet poikkesivat suoritus-arvoiltaan hyvin vähän toisistaan. Oli etsittävä muita keinoja suoritusarvojen parantamiseksi.
Näistä lähtökohdista Nieuport 11 suunniteltiin mahdollisimman pienikokoiseksi. Keveyden lisäksi ratkaisulla saavutettiin myös pieni ilmanvastus ja hyvä ketteryys. Kun koneessa onnistuttiin vielä voittamaan pyöriväsylinterisen tähtimoottori vakavin heikkous - suuret hyrrävoimat, jotka suurikehäistä potkuria käytettäessä pyrkivät kaatamaan koneen, olivat voiton avaimet Gustave Delagen käsissä.
Suurtuotanto alkaa
Nieuport oli eturivin kone lähes
kaikissa sotaa käyvissä ympärysvaltojen maissa: ranskassa, englannissa,
yhdysvalloissa, venäjällä ja italiassa, jossa Macchin tehtailta
valmistettiin peräti 646 erityyppistä Nieuport -konetta. Vuoden 1916
aikana valmistui uusi, tehokkaammalla 110 hv Le Rhone´ moottorilla
varustettu Nieuport 16c.
Koneen siipi ei oleellisesti poikennut 11-mallista, mutta rungossa
tapahtui muutamia näkyviä muutoksia: moottoripeitteestä tuli aikaisemman
alhaalta avoimen sijaan kokonaan peittävä, eturunko pyöristyi ja
ohjaajan niskan taakse ilmestyi pääntuki. Aseistusta parannettiin siiven
päältä ampuvan, rumpulippaalla varustetun Lewis kk:n lisäksi,
nauhasyötöllä varustetulla Vickers -ohjaaja konekiväärillä, joka
asennettiin
nokan päälle, ja ampui tahditettuna potkurinkehän läpi.
Nieuport 16 saapuessa rintamalaivueisiin vedettiinmalli 11 muihin
tehtäviin. Niitä muunnettiin mm. kaksipaikkaisiksi, ja ne saivat
nokalleen Clerget 7z- voimalaitteen.
Suomen Ilmailutarha perustetaan
Suomen Ilmavoimat katsotaan
tulleen perustetuksi, kun ruotsalaisen kreivi ja vapaaherra Erik von
Rosenin lahjoittama Tulin typ D (ranskalaisen Morane Saulnier Parasol
-koneen kopio) maaliskuun kuudentena 1918 laskeutui jäälle Vaasan
edustalla. Sittemmin kone luovutettiin virallisesti valkoisen armeijan
esikunnalle Seinäjoella.
Von Rosen oli maalauttanut tuon lentokoulunsa entisen koulukoneen tasoihin oman
henkilökohtaisen onnea tuovan symbolin, ikivanhan intialaisen
auringon kehrää kuvaavan sinisen hakaristin, josta sittemmin tuli Suomen
Ilmavoimien virallinen kansallisuustunnus. Merkki oli käytössä aina
vuoteen 1945, jolloin sen käytöstä luovuttiin. Tunnus esiintyy kuitenkin
edelleen monissa yhteyksissä, mm. tasavallan presidentin, sekä
Ilmavoimien joukko-osastojen lipuissa.
Sisällissodan päätyttyä keväällä 1918 maahamme alettiin puuhata paremmin organisoitua systemaattista hävittäjäkoulutusta. Ensimmäiset maakoneita varten tarkoitetut koulutuskentät perustettiin Antrean Päähkjärven alun jälkeen Lappeenrantaan, Uttiin ja sittemmin myös Santahaminaan, jossa jo ennestään sijaitsi venäläisten perustama merilentoasema. Tuolloin annettiin myös venäläistenohjaajien toimesta ensimmäiset taitolentonäytökset maassamme. Kuuluisimmaksi Nieuportilla suoritetuksi lentoliikkeeksi lienee jäänyt suurta taitoa vaatinut ns. "Putoava lehti", jossa kone pyörien leijuu lattakierteen partaalla.
Suomen valkoisella armeijalla oli käytössään kaikkiaan kuusi Nieuport -tyyppistä konetta. Osa niistä osallistui myös sotatoimiin Karjalan rintamalla, suorittaen Antreastakäsin tiedustelu ja pommituslentoja punaisten joukkoja vastaan. Kelirikko kuitenkin esti koneiden laajamittaisemman käytön, ja jo huhtikuussa 1918 ne siirrettiin Lappeenrannan kaupungin läheisyydessä sijainneelle vanhalle ratsuväen harjoituskentälle. Meille kulkeutuneet koneet olivat alatyyppejä 10, 17 sekä 23. Ne kaikki olivat venäläisen A/O Duks -tehtaan lisenssillä rakentamia ja ns. sekamalleja. Koneiden osia käytettiin vapaasti ristiin eri tyyppeihin.
Vesikoneista pyöräkoneisiin
Suomen Ilmavoimissa vallitsi
1920 - 1930 -lukujen taitteessa voimakas vesikoneita suosiva
ajattelutapa. Tästä oli seurauksena kaluston voimakas yksipuolistuminen.
-Ajateltiin, että kun maa on täynnä vesistöjä, löytyy mitä
ihanteellisimpia nousu- ja laskeutumispaikkoja mielin määrin. Samalla
kuitenkin unohdettiin hitaiden vesikoneiden mahdollisuudet
kriisitilanteessa nopeita maakoneita vastaan. Tämähän oli käynyt
selväksi jo maailmansotaa käyvän Euroopan rintamilla.
Nieuport -koneiden
käyttöikä Suomessa rajoittui vuosiin 1918 - 1925. Tuona aikana
kakki koneet joko tuhoutuivat, tai siirrettiin siipikankaat riisuttuina
havaintovälineiksi. Viimeisimmät merkinnät Nieuporttien vaiheista ovat
vuodelta 1925, jolloin Nieuport 17, 1.D.453. oli vielä
rullausharjoituskoneena Santahaminassa.
Nieuporttien lyhyt historia Suomen Ilmavoimissa
Nieuport 23
kehitettiin edelleen malleista 11, 16, 17 ja 21. Siinä oli hieman näitä
pitempi siipi ja runko, sekä tehokkaampi 120 hv Le Rhone´ pyöriväsylinterinen
tähtimoottori. Venäläisiltä saatiin kaksi tällaista konetta, mutta vain
toinen niistä, D.61/18 otettiin käyttöön, sekin vasta vuonna 1920.
Kunnostuksen jälkeisellä koelennolla Santahaminassa moottori sammui ja
pakkolaskussa tielle koneen tasot sekä telineet murtuivat. Tämän jälkeen
konetta ei enää kunnostettu.
Yhden Nieuport 10 AR-koneen kohtalona oli Antreassa lentoonlähdössä
tapahtunut moottorihäiriö, jonka seurauksena kone putosi kentän viereen
pellolle ja paloi kokonaan. Lentäjät kuitenkin pelastuivat.
Tähän
päättyvät Niuport -koneiden jäljet Ilmavoimisamme. Yhtään kappaletta ei
säilynyt nykypäiviin. Muutama moottori ja potkuri sentään jäi
muistuttamaan tuosta ajasta jolloin koneet olivat vielä puita ja
kangasta, mutta miehet silkkaa rautaa.
Siirry kuvagalleriaan tästä
JK.